Med fullt kjør på masteroppgave og en del andre regulære ting på fritiden blir det mindre tid til lesing av spillektyre, så denne spalten dukker nok ikke opp hver eneste uke fremover. Men nok om det:
Du skal denne uken få nøyaktig én artikkel om forskning på spill og aggresjon. Merker du at jeg sa aggresjon, og ikke vold? Det er en vesentlig forskjell der. Dette og mer i Kotakus overblikk over 25 års forskning på effekter av spill. Anbefales varmt for alle – også spillinteresserte.
Brendan Keogh hos Unwinnable mener at noe av det som hindrer ikke-spillere i å begynne med spilling, er at det er vanskelig å forklare ferdighetene man selv har opparbeidet seg gjennom mange år.
Hos Ontological Geek skriver Matthew Schanuel om hvorfor han pleier å spille som kvinner i spill, og peker på at spill så langt stort sett utelukkende har tilrettelagt for å løse oppgaver ved hjelp av «hard power», eller maskulin makt om du vil – trusler, vold, og så videre.
God lesning!
Noe du vil si?